postheadericon Bóle kręgosłupa piersiowego

Bóle odcinka piersiowego kręgosłupa oraz klatki piersiowej mogą mieć wiele różnych przyczyn: podrażnienie korzeni i nerwów rdzeniowych przez zmiany zwyrodnieniowe, zapalne i różnego rodzaju urazy. Bóle kręgosłupa piersiowego może promieniować do barków, kończyn, płuc, przełyku i serca. Dolegliwości kręgosłupa i klatki piersiowej spowodowane są często procesami zapalnymi lub złamaniami trzonów kręgów przez osteoporozę, zwłaszcza w podeszłym wieku.

Bóle odcinka piersiowego kręgosłupa mogą także występować u osób, które często siedzą z pochylonym do przodu tułowiem. Dzieje się tak np. podczas prac biurowych lub nauki przy biurku. Pojawia się wówczas ból między łopatkami, a nieco rzadziej nawet problemy z wykonywaniem głębokiego wdechu. Ból może być odczuwalny nie tylko z tyłu, ale też od strony klatki piersiowej. Znaczenie ma tutaj właściwa postawa podczas siedzenia. Nieprawidłowe siedzenie może doprowadzić do przewlekłego nadwyrężenia wiązadeł kręgosłupa. Urazy mechaniczne mogą stać się przyczyną bólów stawów łączących żebra z kręgosłupem.

Należy pamiętać o tym, aby zawsze trzymać głowę prosto, ściągać i rozluźniać łopatki jak najczęściej w ciągu dnia (zwłaszcza podczas wielogodzinnego siedzenia przy biurku). Dbanie o właściwą pozycję przy pracy to także siedzenie na wygodnym i dopasowanym krześle, które posiada dobre oparcie dla pleców. Codziennie można wykonywać kilka prostych ćwiczeń dotyczących prawidłowej postawy ciała. Wystarczy je powtarzać dwa razy dziennie przez co najmniej 5 minut. Siedząc lub stojąc ściągnij łopatki z równoczesnym spleceniem rąk za plecami odgięciem głowy do tyłu. Ćwiczenie to bardzo rozluźni napięte plecy. Popularnym ćwiczeniem jest tzw. „koci grzbiet” wykonywany na wdechu. Podczas wydechu należy wygiąć kręgosłup ku dołowi. Aby ćwiczyć odcinek piersiowy, a przy okazji też i szyjny, należy wysunąć łokcie do przodu i obniżyć klatkę piersiową. W celu wyćwiczenia odcinka lędźwiowego kręgosłupa trzeba oprzeć się na prostych rękach. Jak widać, zwalczanie bólu kręgosłupa wcale nie musi być męczące i zajmujące.